Taxa auto din București: care sunt zonele unde vei plăti ca să conduci
Taxa pe centrul Bucureștiului stârnește scandal chiar înainte de a deveni realitate. Mai grav e că zonele care vor fi taxate ar fi fost deja delimitate.
S-a vorbit îndelung de aplicarea unei taxe pe anumite zone din centrul Capitalei pentru a fluidiza traficul rutier. E o măsură copiată (ca multe altele) din Occident, dar, ca de fiecare dată, se uită că toate orașele au propriile caracteristici, chiar dacă împărtășesc probleme similare.
Gabriela Firea neagă că se pune problema impunerii unei taxe pe centru pentru șoferi, dar „experții” din branșa ei confirmă că intenția aplicării unei taxe e cât se poate de reală.
Cei care ar trebui să administreze corect acest oraș au impresia că impunerea unei taxe ne va scăpa de poluare, ceea ce e total fals. Dar într-o așa-zisă democrație, impunerea unei taxe sună mult mai bine decât impunerea unor interdicții. Iar dacă bugetul devine mai gras datorită acestei taxe, atunci ea e bine venită. Întrebarea fără răspuns e ce se va face cu acești bani.
Taxa nu-i va descuraja decât pe cei cu venituri mici, nu și pe cei care-și permit să o plătească și să circule în continuare cu limuzina sau SUV-ul pe unde vor. În plus, acest lucru produce o discrepanță discriminatorie între cei cu bani și cei cu mai puțini bani, dar care ar trebui să beneficieze de aceleași drepturi precum concetățenii lor mai avuți. Poate că limuzina bogatului poluează mai puțin decât Loganul bucureșteanului cu venit mediu (deși e discutabil și aici), dar traficul riscă să rămână la fel de încărcat.
Iată ce spune Gabriela Firea, primarul Capitalei, despre taxa pe centru: „Avem în continuare poluare din cauza traficului. Vreau să precizez că nu ne-am gândit încă la o taxă de centru, deşi ea s-ar cere. Nu credem că Bucureştiul este pregătit, nu credem că cetăţenii sunt pregătiţi. Ea ar putea fi instituită, dar încercăm să dinamizăm celelalte măsuri, în special încurajarea folosirii transportului în comun prin autobuzele electrice sau pistele de biciclete. Bucureştiul nu este pregătit, nu acum”.
S-ar putea să nu fie niciodată pregătit, dar iată ce spune Sorin Chiriţă, City Managerul pentru Capitală:
„E clar că fiecare dintre noi are treabă şi la ieşirile din Bucureşti, astfel că mobilitatea nu se referă doar la un oraş, ci este vorba de un areal extins, un areal metropolitan. Zona urbană metropolitană polarizează peste 4,2 milioane de locuitori ai Municipiului Bucureşti. (…) Numărul de autoturisme în municipiul Bucureşti este în continuă creştere, iar una din cauze este şi lipsa unei taxe de poluare. Am mai spus-o, la noi e moca să poluezi, este moca să arunci deşeuri la grămadă”.
Da, nu e legal să produci daune mediului înconjurător fără să plătești, dar în acest caz, banii nu filtrează aerul poluat și nici nu fac mașinile rămase să alunece mai rapid pe șosea și să nu mai facă ambuteiaje.
Oricum, după cum spune Chiriță, zonele au fost deja delimitate și ar putea fi vorba, printre altele, de bulevardele Magheru, Regina Elisabeta sau Strada Mihai Eminescu.
Dar, să fim serioși, oare problema traficului e doar în centrul Capitalei? Nu, ea este valabilă și la perfierie și în zonele mediane și oriunde nu-s locuri de parcare suficiene, amenajări urbane corecte și semne rutiere și semafoare. La astea se mai adaugă și ignoranța și ambiția anumitor șoferi care, chiar dacă ar avea toate cele de mai sus, tot ar încălca regulile. Că așa sunt anumiți români ai secolului XXI, se simt puternici când iau un volan în mâini și o pedală de accelerație pe talpă.